nuke it

Nov 23, 2008

הפגנה למען גלעד שליט 21.11.08


אלף חמש מאות/ ג'אנפרנקו אזארוצ'יני


כולם מדברים על אוזלת היד של הממשלה, על כך שאף אחד לא עושה מספיק כדי לשחרר את ידוען השבי הגדול ביותר בארץ מהחור בעזה. כולם מזדהים עם ייסורי השבי ומפגינים מול הבית של לבני, אבל אף אחד לא מדבר על המחיר. אף לא אחד מהזועקים בגנות אולמרט ומאמצי הממשלה הכושלים להביא לשחרורו של שליט עוצר רגע לחשוב שבכדי לשחרר חייל אחד, אומלל ככל שיהיה, החמאס דורש לשחרר 1500 מחבלים, מתוכם 500 עם "דם על הידיים". מתכנני פיגועים ורוצחי ילדים. אף אחד מהם גם לא לוקח בחשבון שעזה היא קן הצרעות הצפוף ביותר בעולם, ושמבצע קומנדו במקום כזה הוא על גבול ה-"לא אפשרי", ומה שכן אפשרי זה שבמסגרת המבצע המפונטז הזה לשחרור גלעד שליט יהרגו בטח איזה עשירייה ממיטב בנינו, ותקראו לזה איך שתקראו לזה, מדובר במחיר. ואף אחד, אף אחד לא מדבר על המחיר.ויש מחיר. והמחיר כבד.ויש מצב שנעשו כבר מאות מהלכים בשלש שנים האלה מצד כל הגורמים המוסמכים כדי לפעול בעניינו של גלעד שליט, אבל הדיל-ברייקר תמיד היה זהה: רוצים את שליט? שחררו את ה-1500. איך בכלל מתמחרים בנאדם? איך בדיוק מכמתים חייל? ואיך מרגיש לכם לעודד את הבני זונות האלה לחטוף עוד חיילים בתמורה לעוד כמה דרישות ריקון בתי כלא בטחוניים מיושביהם?צריך לחשוב גם על זה לפני שזועקים על אפס מאמצים רציניים לקדם את עניינו. אני משוכנע שהיו מאמצים כאלה, מאמצים רציניים, אפילו. אבל הקיר הזה של התנאים פירק אותם. וככה הכל נתקע.ובינתיים מי שאוכל פצצות זה בעיקר שליט עצמו, שעם כל ההזדהות של רבים מאיתנו עם צערו, עדיין תקוע באותה נקודה 880 יום במקום לנאפס בהודו או להיות חופשי בארצנו.מסתבר שגם להזדהות יש מחיר.

אתמול חלמתי שאני בשבי/ רוני אדרי צילום/מאיה בריל


הכניסו אותי לבית, לחדר גדול בלי רהיטים, בלי חלונות, בלי צבע על הבטון. עובש ירוק, חור קטן 20 על 20 על אחד הקירות, 2 מזרונים על הרצפה, כמה כלי אוכל, כסא, עיתון בערבית. קר, חשוך.בקצה של החדר, ליד נר, יושבים עם הגב לקיר שני אנשים. אחד מעשן ומאפר על הרצפה. הם משחקים קלפים. שניהם לבושים בפיג’מות מלוכלכות. הזקן, זה שמעשן, מסתכל עליי.“אני הגעתי ראשון, אני יוצא ראשון, לא מעניין אותי כלום”. יש לו זקן שחור לבן ושיער שנראה כאילו הוא חתך אותו בעצמו עם סכין מטבח. לא נראה שזה אכפת לו.לא נראה שמשהו איכפת לו. חוץ מזה שהוא יוצא ראשון. הוא עייף, בן 70 אבל אני יודע שהוא הרבה יותר צעיר, 50, משהו כזה. אבל הוא זקן. הוא מנסה לקום, לבוא לקראתי, אולי ללחוץ לי את היד. אבל קשה לו. הרגליים שלו לא נראות כמו משהו שיכול להרים אותו. הוא פונה לבחור הצעיר:“גלעד, לך תביא עוד נר, יש לנו אורח”.“זה לא אורח” עונה לו הצעיר, “זה שותף. אורחים באים עם מתנות והולכים, הוא נשאר”.“בכל זאת נדליק עוד נר”.הדלת מאחורי נפתחת. מישהו קטן, שמן עם כאפייה שמסתירה לו את הפנים נכנס. ג’ינס, חולצה, כפכפים, ושקית ניילון ביד. הוא זורק את השקית למרכז החדר, מסתכל על הזקן.“מה נשמע” הוא שואל עם מבטא ערבי.“סבבה בבסיס, יש לי דואר?”“היום כלום, אולי מחר”. השמנמן מסתובב ויוצא.“זה ככה כל יום” אומר לי גלעד. “בדיוק אותו דבר כל יום. בשקית יש אוכל וסיגריות. חומוס. אני שונא חומוס.3 פיתות לכל אחד. בהתחלה ניסיתי לעשן כדי להעביר את הזמן, אבל זה עושה לי שלשולים.. בכל זאת אני לוקח חצי מהקופסה ושומר בצד. אחרי זה אנחנו משחקים קלפים ואני מפסיד לו את הסיגריות בכוונה. זה עושה אותו מאושר. אם היינו ארבעה אפשר היה לשחק וויסט. אני מת על וויסט. שלושה זה יותר מסובך. אני לא מכיר משחק קלפים לשלושה. "ממילא אין את כל החבילה”.“יש רק 6 פיתות” אומר הזקן. “אמורות להיות תשע, אנחנו שלושה, אמורות להיות תשע פיתות!”הוא מתחיל לצרוח משהו בערבית. אין תשובה. הוא צורח שוב. אין תשובה.“הם אף פעם לא עונים” אומר גלעד.“איפה אנחנו?” אני שואל.“יכול להיות שזה דרום גבעתיים, סתם איזו חצר בהרצליה, או שאנחנו בטהרן, בדמשק. אין לי מושג... חם אז זה לא יכול להיות פאריס. אבל חוץ מזה... יכול להיות שמאחורי הדלת יושב בן-לאדן. אנחנו לא בהרים. זו עיר, כי מדי פעם אני שומע רעשים של בנייה, של מכוניות, צופרים רחוקים. זה לא מרכז העיר אבל זה לא המדבר. אנחנו בחדר הזה.”
הזקן ממלמל לעצמו “חומוס, פיתות וסיגריות פעם ביום. בחור הזה הסיגריות בטח לא עולות להם יותר מ 5 ש”ח, החומוס והפיתות גם, סה”כ 20 ש”ח ביום כפול 20 שנה - 73,000 ש”ח, וזה רק האוכל. יש גם את הנרות, השומרים, התנור בנזין בחורף, לפעמים מחליפים בגדים, פה ושם מקלחת בחדר ליד, ב-89’ הביאו לי רופא פרטי.אולי נגמר להם הכסף. אולי ישחררו אותנו כי פשוט נגמר להם הכסף. "גלעד, כמה זמן אתה פה?”“866 יום”.”זה עוד 2598 פיתות....אין להם כסף יותר לפיתות”."הוא מקבל דואר?” אני שואל את גלעד.“בחיים לא, אבל הוא שואל”.“אני חייב להשתין”.“בפינה יש חור בריצפה, אני חושב שיש בור מתחת, חייבים לסגור עם הקרטון, בלילה עולים ג’וקים.הזקן מנסה שוב לקום. לא הולך לו. הוא תופס לי את היד.“20 שנה שלא הורדתי את המים בשירותים” ומתפוצץ מצחוק.“זו הבדיחה הקבועה שלו”.“יש לי עוד בדיחה” אומר הזקן, “רון ארד לחופש נולד”.הוא מחייך. יש לו צחוק עמוק, קול שחוק. הוא שולף סיגריה מהכיס, מקפיץ אותה באוויר ותופס אותה עם השפתיים. כמו קוסם. כמו קוסם זקן שעושה טריק ישן. הוא מתכופף אל הנר, מדליק את הסיגריה ומחייך.השיניים שלו צהובות, רקובות. זה נראה כואב אבל לא נראה שכואב לו.פעם רופא השיניים שלי הסביר לי את התופעה: השן נרקבת אבל מערכת העצבים נסוגה, אז לא כואב.הרופא שיניים שלי בירושלים, ברחוב הלל, מול ארומה.אני מת לקפה. הפוך עם קצף.זה נראה לי כל כך רחוק, לפני שנים.ואני פה רק שעה.

שערות לבנות / יעל ארליך איור/ אבישר גולדמן

אני חושבת על אבא שלו. על השואה הרגשית שמתרגמת את עצמה בגופו.אומרים שצרות גורמות לשיער לבן. מעניין אם לנעם שליט היו שיערות לבנות לפני החטיפה. הקמטים שנוצרים מרוב דאגה, השחור מתחת לעיניים. אני לא רוצה לחשוב על אבא שלי ולדמיין מה היה קורה אם היו מודיעים לו שאחי נחטף. אבא שלי חולה לב. הוא עבר התקף אחד, שני צינתורים כושלים וניתוח מעקפים. קשה לי להאמין שהוא היה שורד את זה. השיערות הלבנות הראשונות שהופיעו בשיערה של אימי היו בתקופת שירותו של אחי בלבנון, אי שם בתחילת שנות ה-90. לילות בלי שינה, עייפות קיצונית, עצבים מתמידים ודיבור אין סופי על לרדת מהארץ. אז מה עדיף? בן מת או בן שבוי? השבי מפיח בנו תקווה, כיוון שעבור הסיכוי הקלוש שהילד עדיין חי אנחנו נעשה הכל. אבל מתי התקווה הופכת לתסכול? מתי מגיע הרגע בו רוצים לקבל כבר תשובה? הילד חי או שהילד מת? אולי עדיף כבר שימות. בשבילו, בשבילנו, בשביל לא להיות ערים כל הלילה במחשבה על העינויים והסבל שהוא עובר, על הצלקות הנפשיות שאף פעם לא יחלימו. בשביל שנזכור אותו טוב, בריא, מחייך ושמח ושלא נצטרך להחליף את הדימוי הקסום הזה בילד שבור, כפוף, בלי אור בעיניים. בשביל לסגור סוף סוף את המעגל הזהשאולי אחרת לעולם לא ייסגר. עם בן מת אפשר להמשיך הלאה, להשתקם, לחיות, אולי אפילו לשמוח יום אחד. עם בן שבוי אי אפשר. בן שבוי משאיר אותך תקוע בין שני עולמות. עולם של שיערות לבנות.מצד שני... מי זוכר שם של נופלים? מי זוכר מישהו שנפל במלחמת לבנון השנייה? אפילו שני אלה, נו... גולד משהו ו...איך קראו לשני? אולי השבי עדיף, בשביל המורשת, הגבורה, שנוכל לספר לנכדים, שיהיה לנו תירוץ למרמור, לעייפות הכרונית, לייאוש ולאובדן רוח החיים. לעוד יום. עוד בוקר, עוד כוס קפה, עוד מרירות שלא נגמרת, עוד עייפות, עוד מלחמה. עוד לילה, עוד מחשבות, עוד תסכול, עוד עצבות נוראית שמשתלטת על הכל.
עוד קמט, עוד עיניים כבויות.
עוד פעימה אחת פחות.



יש בי שיר / עמי נבו

יש בי שיר,
הוא עולה מחיוכה של אימי,

מזכרון רגעים שמחים, צבעים של רגעים שהיו חיים בי,
צבעים שנדחקו בין שכבות של שחור,

שכבה אחת של שחור על כל לילה כאן
לילה ועוד לילה,
לילה,
לילה,
שחור ועוד שחור,
שחור,
שחור,

עוד ועוד,
יותר ויותר,
שחור,

עמוק ואטום
ומלילה ללילה
צונחים הזכרונות למצולות,
ואיתם גם צבעם וריחם
חיוכם,

הם צונחים
אל מעבר לקווי האויב,
אל מצולות השחור,
לתוך אפלה אחת גדולה,

יש בי שיר,
הוא עולה מחיוכה של אימי.

בזכותך / ליעד וינקלר

בזכותך הפסקתי לעשן, גם אני כמעט לא מתפרע בכביש, לא מתרגש יותר מזה שעוקפים אותי, לא לחוץ אחרי כל ריב עם החברה, לא מתבעס מחשבון הבנק שלי ומהשטויות בעבודה, התחלתי לאכול בריא יותר, להשקיע יותר בלימודים, מתקשר מדי פעם לסבא וסבתא,
אז זה טוב לי שאתה בשבי?
אם לא היית נחטף הייתי נשאר זבל?
תודה?--

חלום / ליעד וינקלר

דמיינתי שאני, אביבה ונעם נכנסים לעזה, עם מליון צלמים ואנשי תקשורת מהעולם, החלטנו לקחת את הדברים לידיים, לא מחכים יותר, נמאס לחכות!
אף אחד לא עוצר אותנו או יורה בנו כי יש המון צלמים, החמאסניקים האמת די בשוק מזה שאנחנו שם ולא ככ יודעים איך לאכול את זה.
אנחנו נכנסים בית בית, וצועקים גלעד, גלעד, שומע?
נראה לי שיש לי ייסורי מצפון שאני לא עושה כלום, אפילו למשמרות מחאה אני לא מגיע, עלק "ערבים זה לזה" בפעם הראשונה שנכנסתי לאתר שלך זה היה כדי לקבל רקע בשביל העיתון הזה שגם אותו אין סיכוי שהייתי עושה אם זה לא היה חלק מהלימודים.

סליחה.

ריאליטי / ליעד וינקלר



גלעד שליט זה משעמם,יש "האח הגדול", הם סגורים בבית, יש להם סוהרים, משימות מעניינות, (איך אנחנו אוהבים את הסבל שלהם), הפקה מתוחכמת, מאות מצלמות ועריכה.זה מעניין!סיטואציות עם חטופים צריכות להיות גג שעתיים, אח"כ נהיים רעבים וצריכים פיפי, אפילו שראיתי עונה רצופה של נמלטיםלא יכולתי לעשות את זה רצוף לגמרי. כדי להעלות את נושא גלעד שליט לסדר היום צריך לראות, להרגיש, פרומואים מושקעים, ערוץ משלו, באנרים באינטרנט, מכירתי מכירתי מכירתי!משהו שישארו בשבילו, לפחות עד מקבץ הפרסומות הבא, צריך להפוך את שליט לריאליטי

מה עדיף / ליעד וינקלר צילום / מאיה בריל


אז איך אתה היית מגיב? אני לא יודע אם הייתי מסוגל להילחם. אני לא יודע אם לא הייתי נכנס לשוק, אמוק, או אולי פשוט הייתי קופא במקום. צועק, בוכה, מתפלל...אין לי מושג.ֿהבנתי שלפי חוקי הצבא אתה אמור להילחם ולהעדיף למות מאשר להילקח בשבי, וואט דה פאק?? לוקחים אינסטינקט הישרדותי בסיסי, אדרנלין, לרוץ, להילחם, לברוח, ומוחקים אותו בחוק אחד. מעכשיו אתה לא אנושי יותר. מצמידים לך אקדח לראש, אתה פצוע, כואב לך, ואתה צריך להתנגד, להתפרע עד המוות. כמה שזה מוזר אולי יש בזה משהו, כי בתכל'ס, אם הייתי נופל בשבי, כל מה שהיה לי בראש זה המשפחה שלי ומה הם עוברים, אז מה עדיף?להיות חטוף או אבא של חטוף?
להיות אבא של חטוף או אבא של חלל?

חלטורת בתי העלמין / שני וייס


גיתית מעדיפה שאח שלה ימות מאשר שייפול בשבי. למסקנה הזאת היא הגיעה בעקבות שיחה כנה עם אחיה על העינוי הפיזי והנפשי של שני הצדדים כשדבר כזה קורה. אולי היא מעדיפה את ההרואיות שבמוות על פני ההשפלה שבשבי. אולי היא מעדיפה להמשיך לחיות את החיים בשקט יחסי מאשר להיות תלויה בשביבי תקווה ובממשלות אינסטנט מתחלפות. אולי היא מעדיפה לדמיין שהוא נח על משכבו בשלום ולא חבול ועייף וקורבן.
לפני 3 חודשים הייתי באזכרה. חודש לפני כן, אדם שהיה מאוד קרוב אלי הלך לעולמו. באותו היום, בית הקברות היה עמוס ותוכננו הרבה לוויות. הרב שלנו איחר טיפה וראו עליו שהוא ממהר. הוא החזיק ביד מפתחות של אוטו וביד השנייה ספרי תפילה. הוא חילק אותם לגברים, והחל להקריא, זה היה נראה כמו חלטורה, כאילו תפסנו אותו על הדרך. התפילה נשמעה כמו משפט אחד ארוך, בליל מילים מקושקש ורדום שאי אפשר להבין אותו גם אם מאוד רוצים. ורציתי. התבאסתי שאני לא מרוכזת והצצתי על האנשים מסביב. חלמתי. צלצול טלפון העיר אותי. הרב לא שם לב שזה המכשיר שלו שמצלצל ולכן צלצול הטראנס המעפן שלו ניגן וניגן. אחרי ארבעה צלצולים, הוא שלח את היד להשתיק את הטלפון, תוך כדי שהוא ממשיך להתפלל. זה הצליח לו בפעם השנייה. זה היה מכשיר מסוג מירס ותוך כדי עוד נשמע קולה של הבת שלו קוראת בספיקר: “הלו אבא...”הסתכלתי על אחותי ושתינו חייכנו מהטמטום.
אין שום דבר הירואי במוות. לא בהלוויה ולא באזכרה. אין בזה שום גדולה ואין שום נחמה. פשוט כי הבנאדם איננו. פשוט כי החיים ממשיכים בלעדיו באכזריות בשנייה שזה קורה. הוא הופך להיסטוריה, לעבר, לזיכרון. לעוד מישהו שהיה, פיסה של אבק.
נכון שאין שום דבר הירואי בעובדה שגלעד שליט נחטף. והשלוש שנים שהוא איננו הן קשות מנשוא ואף לא נתפסות. אבל אין דבר שיחליף את העובדה שהוא חי. הוא נושם והוא קיים. היינו מעדיפים לשכוח את זה, הכי קל, אבל מזל שההורים שלו מדי פעם מזכירים לנו, שהבן שלהם, החייל של כולם, עדיין חי.
אני יכולה להבין את גיתית. אני פשוט מעדיפה להיאחז בתקווה לראות אותו חוזר יום אחד. צנום, רועד מקור, בחיים.

תסמונת שטוקהולם / יעל ארליך צילום / מיכל אורעד


כשהבאנו אותו הוא לא דיבר הרבה ובכה כל הזמן, אבל תמיד ידעתי שהוא קצת מבין. בכל זאת, אתם הישראלים יודעים בדיוק עד כמה אנחנו אוכלים פה חרא, אז לפני שאתם קוראים לזה תסמונת שטוקהולם תחשבו טוב טוב.
שהבאנו אותו הוא גם לא הסכים לאכול חומוס לארוחת בוקר ובטח שלא לשתות את הקפה השחור של אבו-חסן. זה גם היה ביוני, והיה חם חם. מסכן, כל הזמן הזיע.
לאט לאט הוא נפתח אלינו, זה לקח כמעט שנה, אבל הוא הסכים לאכול קצת ואפילו סיפר לי איך תמיד חשב שהישראלים לא 100 אחוז בהתנהגות שלהם איתנו. בהתחלה חשבנו שזו סתם טקטיקה אבל לאט לאט הבנו שהוא באמת על הכיפאק. אפילו שחררנו אותו מהאזיקים שקשרו אותו וגם נתנו לו לכתוב מכתב להורים. וואלה, איך הוא התרגש. אחרי זה הוא כבר זרם איתנו יותר, התחיל לשחק שש בש, למרות שבהתחלה הוא כל הזמן הפסיד.
פעם אחת לקחתי אותו איתי לשיעור אצל האימאם. בהתחלה כולם התעצבנו עליי וצעקו שזה לא בסדר שאני מביא יהוד למסגד אבל מהר מאוד הבינו איזה מותק הוא. מוסטפה, האימאם, גם נתן לו שם מוסלמי: וואליד.
היום הוא כבר איתנו לגמרי, לובש גלבייה לבנה בשישי ומכבד את הדבקות שלנו בחמשת עמודי האיסלאם.אל תבינו אותי לא נכון, הוא עדין רוצה לחזור הביתה ומדבר עליכם המון. הוא אף פעם לא מוכן להודות שהפלאפל שלנו יותר טוב משלכם והוא גם מדבר כל הזמן על האוכל של אמא.
חמוד אמיתי הוואליד הזה.

היד שלי רועדת / שני וייס


היד שלי רועדת. לחושך כבר התרגלתי.
השקט. זה מה שהורג אותי.
כל רעש הכי קטן הוא קונצרט בשבילי.
אז התחלתי לדמיין קולות. זה מה שמחזיק אותי.
לפעמים אני שר לעצמי. מה שבא לראש.
את הקול שלי אני כבר כבר כמעט לא זוכר.
הוא קיים רק בראש מדבר מדבר...
אני מפחד שהוא יתעייף.
כי אני עייף.
אז אני שר בשביל לא לשכוח אותו.
את כל השאר לצערי כבר שכחתי...
ריחות, פנים של אנשים, את אמא.
אולי גם אותי שכחו?
אולי זה העונש שלי.

שש בש קולה / ליעד וינקלר




מעניין אם אני אנצח את אבא בשחמט עכשיו?כשירדנו לכינרת כל החבר'ה לסופ"ש, קצת שתינו, ובלילה, עד שנרדמנו, שיחקנו שש בש בלי לוח, בדמיון. שני שחקנים ועוד חבר שממציא את הקוביות כל פעם מחדש.הצלחתי לדמיין את הלוח של השש בש על השמשיות האלה של קוקה קולה שבנויות ממשולשים אדומים ולבנים. עכשיו אני משחק שחמט נגד עצמי בראש, על המרצפות פה. זה היה נחמד בהתחלה, אבל כבר נמאס לי לנצח את עצמי. האמת שגם נמאס לי להפסיד.נראה לי שאבא היה נותן לי לנצח אותו. לפחות בהתחלה.

כתובת בלתי מנוצחת/ ברכט



בְּעֵת מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם בְּתָא אֶחָד שֶׁבְּבֵּית־הַסּוֹהַר הָאִיטַלְקִי סַן קַרְלוֹ
שֶׁהָיָה מָלֵא חַיָלִים שׁכּוֹרִים וְגַנָּבִים
שָׂרַט חַיָּל סוֹצְיָאלִיסְט בְּעִפָּרוֹן עַל הַקִּיר:
יְחִי לֶנִין!

לְמַעְלָה לְמַעְלָה הָיַה הַכְּתָב
בִּלְתִּי נִרְאֶה כִּמְעַט
בַּתָּא הָאָפֶל־לְמֶחֱצָה
אֲבָל
הָאוֹתִיּוֹת - עֲנָקִיּוֹת.
מִשׁרָאוּ זאת הַסּוֹהֲרִים
שׁלְחוּ צַבָּע עִם דְּלִי
מָלֵא סִיד!
וּבְמַצְבּוֹעַ אָרוֹךְ הוּא כִּסָּה אֶת הַכְּתוֹבֶת
הָאֲיֻמָּה
אוּלָם
מֵאַחַר שׁמָּשַׁח אֶת הַסִּיד רַק בְּעִקְבוֹת הַכְּתָב
כָּתוּב הָיָה עַתָּה לְמַעְלָה עַל קִיר הַתָּא
בְּאוֹתִיּוֹת־סִיד:
יְחִי לֶנִין

בָּא צַבָּע אַחֵר
צָבַע אֵת הַכּל בְּמַצְבּוֹע רָחָב
וְכָךְ נֶעֶלְמָה הַכְּתוֹבֶת לְכַמָּה שׁעוֹת
אֲבָל לִפְנוֹת בּוֹקֶר
מִשֶׁיָּבֵשׁ הַסִּיד
חָזְרָה וּבָלְטָה הַכְּתוֹבֶת:
יְחִי לֶנִין

אָז שָׁלְחוּ הַסּוֹהֲרִים בַּנַאי שֶׁיַּתְקִיף אֶת הַכְּתוֹבֶת
בְּסכִּין
וְהוּא גָרַד אוֹת אַחַר אוֹת
עָבַד שָׁעָה שְׁלֵמָה
וּכְשֶׁגָּמַר
הָיְתָה כְתוּבָה לְמַעְלָה
בְּלא צֶבַע
אֲבָל חֲקוּקָה עָמוֹק בַּחוֹמָה
הַכְּתוֹבֶת בּלְתּי מְנֻצַּחַת:

יְחִי לֶנִין

עַכְשָׁיו
הָסִירוּ אֶת הַחוֹמָה
אָמַר הַחַיָּל