nuke it

Nov 23, 2008

חלטורת בתי העלמין / שני וייס


גיתית מעדיפה שאח שלה ימות מאשר שייפול בשבי. למסקנה הזאת היא הגיעה בעקבות שיחה כנה עם אחיה על העינוי הפיזי והנפשי של שני הצדדים כשדבר כזה קורה. אולי היא מעדיפה את ההרואיות שבמוות על פני ההשפלה שבשבי. אולי היא מעדיפה להמשיך לחיות את החיים בשקט יחסי מאשר להיות תלויה בשביבי תקווה ובממשלות אינסטנט מתחלפות. אולי היא מעדיפה לדמיין שהוא נח על משכבו בשלום ולא חבול ועייף וקורבן.
לפני 3 חודשים הייתי באזכרה. חודש לפני כן, אדם שהיה מאוד קרוב אלי הלך לעולמו. באותו היום, בית הקברות היה עמוס ותוכננו הרבה לוויות. הרב שלנו איחר טיפה וראו עליו שהוא ממהר. הוא החזיק ביד מפתחות של אוטו וביד השנייה ספרי תפילה. הוא חילק אותם לגברים, והחל להקריא, זה היה נראה כמו חלטורה, כאילו תפסנו אותו על הדרך. התפילה נשמעה כמו משפט אחד ארוך, בליל מילים מקושקש ורדום שאי אפשר להבין אותו גם אם מאוד רוצים. ורציתי. התבאסתי שאני לא מרוכזת והצצתי על האנשים מסביב. חלמתי. צלצול טלפון העיר אותי. הרב לא שם לב שזה המכשיר שלו שמצלצל ולכן צלצול הטראנס המעפן שלו ניגן וניגן. אחרי ארבעה צלצולים, הוא שלח את היד להשתיק את הטלפון, תוך כדי שהוא ממשיך להתפלל. זה הצליח לו בפעם השנייה. זה היה מכשיר מסוג מירס ותוך כדי עוד נשמע קולה של הבת שלו קוראת בספיקר: “הלו אבא...”הסתכלתי על אחותי ושתינו חייכנו מהטמטום.
אין שום דבר הירואי במוות. לא בהלוויה ולא באזכרה. אין בזה שום גדולה ואין שום נחמה. פשוט כי הבנאדם איננו. פשוט כי החיים ממשיכים בלעדיו באכזריות בשנייה שזה קורה. הוא הופך להיסטוריה, לעבר, לזיכרון. לעוד מישהו שהיה, פיסה של אבק.
נכון שאין שום דבר הירואי בעובדה שגלעד שליט נחטף. והשלוש שנים שהוא איננו הן קשות מנשוא ואף לא נתפסות. אבל אין דבר שיחליף את העובדה שהוא חי. הוא נושם והוא קיים. היינו מעדיפים לשכוח את זה, הכי קל, אבל מזל שההורים שלו מדי פעם מזכירים לנו, שהבן שלהם, החייל של כולם, עדיין חי.
אני יכולה להבין את גיתית. אני פשוט מעדיפה להיאחז בתקווה לראות אותו חוזר יום אחד. צנום, רועד מקור, בחיים.

18 comments:

Anonymous said...

טוב כבר אמרתי בעבר שזה אחד הקטעים... השארת אותי עם לב כואב. כמה שהמילים שלך נגעו.
והקטע עם הסלולרי.. כאילו איפה הכבוד פה?!?!!? מה נסגר עם החוסר כבוד הזה, אפילו בבית הקברות...

shani said...

איך אומרים, לא נגעתי. אמיתי..

roni eilat said...

שבי נתפס בעיני יותר הירואי ממוות הרבה פעמים

אולי זה בגלל רון ארד וכי טחנו לנו את בסיפור עד שהוא נהפך לזכרון קולקטיבי.
רון ארד תמיד ייתפס בעיני כסוג של גיבור

Anonymous said...

היו משקיעים עוד קצת ברב נורמלי.....

tally said...

רב נורמלי?

לפני שהוא רב הוא צריך להיות בן אדם ולכבד את המעמד כמו כולם

קל לדבר..

הטקסט מעולה ואני באמת מעלה דמעה (או יותר) גם בפעם ה3 שאני קוראת אותו.

shani said...

איפה בדיוק את/ה חי/ה???...

shani said...

התכוונתי לאנונימוס ....

Unknown said...

שני את על הגל, אמרתי לך, הטקסט מרגש מצמרר וגורם לחשוב

Unknown said...

ומי זה בכלל האנונימוס הזה?

linn said...

זה הזכיר לי- לשמוע את ההקלטה של גלעד שליט ולהרגיש שזה קיים ויש שם רוח

Uri said...

אני חושב שיש לנו תפישה מעוותת של הירואיות בארץ.

בדרך כלל אנחנו נעדיף את הסיפור הטראגי הפשוט שיכול להתווסף לאתוס הקיים מאשר משהו שנאלץ להתמודד איתו ועם הערכים וההתנהלות שלנו כחברה ושל המדינה.

yael taieb said...

אני לא חושבת שגיתית מעדיפה מת על חי, אין חיה כזאת
אני לא חושבת שבשום דרך היא העבירה בכתיבה שלה משהו שקשור לזה שמוות זה הירואי
היא כותבת את זה בגלל שזה מזעזע לחשוב שכבר שלוש שנים שום דבר לא קרה, שום דבר לא השתנה וזה קצת מרגיש ששום דברא גם לא יקרה
אז מייאש ומדכא וזה כואב בבטן
וזה מה שגורם לבן אדם לכתוב דברים כאלה

shani said...

פתאום נראה לי שהכותרת לא ממש משקפת את הטקסט

Gianfranco Azzaroccini said...

את מוזמנת לחשוב על כותרת אחרת ונשנה

יעל ארליך said...

אני אחזור על מה שכבר אמרתי ומה שכולם אמרו, לא משנ כמה פעמים אני קוראת את הטקסט אני מצטמררת מהכנות והרגישות שבו. כל הכבוד!

shani said...

האמת שלא הגעתי למשהו קולע.
שישאר ככה. דרך אגב לא עדיף לשנות את ה"שלוש שנים" שכתבתי ל"שנתיים וחצי"?

shani said...

אולי "מעדיפה ב/חיים"
או
"הירואי"
...?

liron said...

חזק ביותר!
הכותרת דווקא מתאימה מאד