nuke it

Feb 13, 2009

Deconstructing Bibi / אורי רומנו

לפעמים מאופר, רגוע ורהוט, לפעמים מזיע בפאניקה ומגמגם, לפעמים עם כוכבת ילדים אצל הדן שילון התורן, לפעמים עם 20 מאבטחים שמקיפים את ילדיו בסנטרל פארק. למה הוא כל כך אוהב את זה?


אני מודה, אני מאוד מפחד מהמחשבה שביבי יהיה שוב ראש ממשלה. ואם מבקשים ממני לכתוב טקסט שיודפס ויחולק אחר כך באלפי עותקים, נראה לי שזו תהיה הזדמנות טובה להגיד כמה מילים בנושא.
למה ביבי שוב רוצה להיות ראש ממשלה? בתחום המדיני הוא מודע לכך שאף אחד מהמהלכים והצעדים שהוא מתכנן (שהם למעשה לא לעשות כלום), לא יעבדו כשהוא יצטרך לתמרן בין בני בגין ואביגדור ליברמן לאובמה וסרקוזי. הוא זוכר טוב מאוד מה קרה לו בעקבות הסכם חברון והסכם וואי: הקדמת הבחירות ואיבוד השלטון. הוא לא יפעל בעזה יותר משפועלים כעת אולמרט וברק והוא בטח לא יפנה יותר מאחזים לא חוקיים מהם. אז בהנחה שהוא לא הולך לנסות לקדם הסכם, נסיגה חד צדדית או כל רעיון אחר, יצירת שינוי בתחום המדיני היא לא הסיבה שביבי רץ לראשות הממשלה. בתחום הכלכלי, העולם כולו שרוי במשבר הגדול ביותר מאז שנות השפל ואף ראש ממשלה חדש לא יצליח לרשום לזכותו הישג בטווח הקצר (שזה הטווח היחיד הקיים בישראל). מה עוד שהמשבר הזה מסמל את התמוטטות כל הערכים בהם הוא דוגל ואותם הוא מקדם מאז נכנס לפוליטיקה ובעיקר כשר אוצר. אז אני חושב שגם את התחום הכלכלי אפשר לפסול בתור הסיבה שביבי רץ.
לגבי חינוך, בריאות, רווחה ושאר נושאים שספק אם הוא זוכר שקיימים, אני מאמין שלא דרושה הוכחה.
בפן האישי, ביבי כבר נכווה קשות בעקבות ניצול סמכויותיו לטובתו האישית. הוא נחקר על פרשת בר-און חברון, פרשת המתנות, פרשת עמדי ועוד. ניתן לשאר גם שישנן פרשיות שעוד בכלל לא התגלו. ספק אם הוא ירצה להוסיף להן חדשות. למרות זאת, אפשר להגיד בוודאות, שמשכורתו כראש ממשלה תהיה קטנה משמעותית מכל משכורת אחרת שתוצע לו במגזר הפרטי. הוא לא מכין את עצמו לקראת משרה בכירה אצל האחים עופר שדורשת שתי קדנצות לפחות ברזומה. הוא גם כבר היה שם. הוא יעץ לחברות, נתן הרצאות, כתב ספרים ומה לא. לעשות כסף זה לא מה שמעניין אותו עכשיו.
אז מה כן? למה הוא כל כך רוצה להיות ראש ממשלה? למה כבר כמעט עשרים שנה אנחנו רואים אותו לסירוגין על מסכינו? לפעמים מאופר, רגוע ורהוט, לפעמים מזיע בפאניקה ומגמגם, לפעמים עם כוכבת ילדים אצל הדן שילון התורן, לפעמים עם 20 מאבטחים שמקיפים את ילדיו בסנטרל פארק. למה הוא כל כך אוהב את זה?
כי ראש הממשלה מקבל המון תשומת לב. אני יודע, זה נשמע פשטני ואינפנטילי אפילו. אבל זו האמת המרה. הוא אוהב להתקבל בכבוד של מלכים אצל הארגונים היהודים בארה”ב. לקבל את הטקס המלא בארמון האליזה, למרות שהוא יודע שכולם, מנשיא צרפת ועד לאחרון החיילים במשמר, מתחלחלים בשקט. לקבל את הכמות המקסימלית של מאבטחים, ולא רק מה שמוקצה לראש אופוזיציה. לקבל את זמן השידור הארוך הראוי לרם שבתפקידים והכותרת שבתחתית המסך שבאה בהתאם.
אני בטוח שיש עוד המון דברים קטנים שביבי מאוד אוהב כראש ממשלה שאני בכלל לא מכיר. אולי יש לך כל ערב שוקולד על הכרית? מעניין אם הם שווים הזנחה של כל שאר הדברים שאיתם צריך להתעסק ראש ממשלה בישראל.

No comments: