nuke it

Feb 13, 2009

מציאות נושכת / אורי רומנו

ערוץ 2 ו – 10 הם חברות מסחריות לכל דבר ומטרתם היא עשיית כסף בלבד. אבל אם הם כל כך אוהבים להצטייר כבעלי אחריות חברתית אז שינסו למצוא מקור אחר לרייטינג וסכסוכים בין המתמודדים

נדמה שכבר הכל נאמר ונכתב על תוכניות הריאלטי. אבל לפני שהטרנד הנוכחי של התנגחות בהם נעלם, יש עוד דבר אחד שחשוב לשאול, לפחות בהקשר הנוכחי. האם ללבות שנאה בשביל רייטינג זה שחיתות? תוכניות הריאלטי כבר לא מוכרות לנו סקס, השפלה (תחת השם המבריק “רגעים אנושיים”) או סתם צחוקים ושטויות, אלא שנאה. תקראו לזה פילוג, קיטוב, מחנאות או איך שתרצו. בסופו של דבר, כל אחד, ובהחלט גם אני, בוחר את הדמות (לא האדם האמיתי כמו שנדמה לנו) אשר איתו הוא מזדהה ומאחוריו הוא ממקם את עצמו. בדרך כלל זה היה לגיטימי ואפילו חלק חיובי מהתוכנית, אבל כשכל דמות מייצגת את הקלישאה האולטימטיבית של החלק שלה בחברה, הבחירה הזאת נהיית בעייתית ומעוותת.
בתוכנית אחת, הבחירה צומצמה לבין אשכנזייה מירושלים (רמז לאליטות הישנות) למזרחי מהדרום. בין מישהי שהרטוריקה שלה מתפרשת כהתנשאות למישהו שיכולת ההתבטאות שלו היא... אני אפילו לא יודע איך לתאר את זה. בתוכנית אחרת, עדכנית יותר, החליטו שזה לא היה קיצוני מספיק, אז שמו מתנחל מג”בניק מול ערבייה. למרות שלצערם של המפיקים, את רגעי השיא של העימות הזה הם כבר לא יכלו לסחוט יותר. נכון, ערוץ 2 ו-10 הם חברות מסחריות לכל דבר ומטרתם היא עשיית כסף בלבד. אבל אם הם כל כך אוהבים להצטייר כבעלי אחריות חברתית אז שינסו למצוא מקור אחר לרייטינג מסכסוכים בין המתמודדים. האנשים הנבחרים בקפידה מתוך אלפי מועמדים והסיטואציות אליהן הם “נקלעים” מכוונים בינתיים בעיקר לכיוון אחד – עימותים בין קבוצות בחברה.
זה לא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית כמו שהם אוהבים להגיד, אלא הוספת שמן למדורה. מדורת השבט.
אומנם אי אפשר להשוות בין תוכנית ריאלטי בעייתית לגניבה פיזית של כספי ציבור או מינוי לא חוקי, אבל כשבסוף עונה כל אחד במדינה מיקם את עצמו באחד משני מחנות יריבים, אני בטוח שעוד נראה את התוצאות השליליות מאוד של זה. בסופו של דבר, כל המעשים האלה מונעים מאותם גורמים: תאוות בצע ואדישות כלפי ההשלכות. רק היישום שונה. וחוקי.

No comments: