nuke it

Feb 13, 2009

שחיתות אידיאולוגית / אורי רומנו

שחיתות אינה רק פלילים או אורח חיים. יכולה להיות שחיתות אידיאולוגית

עד לפני תחילת מבצע “עופרת יצוקה”, עצם קיום הבחירות הקרובות נבע בעיקר ממניעי השחיתות. הגורם המשמעותי ביותר להתפטרותו של אולמרט היה חקירת המעטפות שקיבל ממשה טלנסקי ולחציו של אהוד ברק כי יתקיימו פריימריז בקדימה. מה שלא הצליחה לעשות מלחמת לבנון הקטסטרופלית עשו המסה הקריטית של שלוש חקירות שחיתות שהתנהלו במקביל. באם מישהו שכח, מדובר על מכירת הבית ברחוב כרמיה, פרשת בנק לאומי, וכמובן מעטפות הכסף. לרגע היה נדמה שסוף סוף השחיתות ואמות המידה של הפוליטיקאים בישראל יעמדו במרכז הבחירות.
לאחר התפטרותו זכתה ציפי לבני בראשות המפלגה והמועמדות לראשות הממשלה. לבני נתפסה כמי שמביאה פוליטיקה אחרת, נקייה. עובדת ציבור נטולת אינטרסים אישיים וחדורת אידיאולוגיה. לגבי האידיאולוגיה ניתן להתווכח (וגם מומלץ) אבל איש לא הטיל ספק ביושר האישי שלה ובטוהר מידותיה. היא מעולם לא נחשדה בדבר ומעולם לא יצגה איזשהו אורח חיים ראוותני נוסח ביבי, ברק או אולמרט ולא עסקנות פוליטית רדודה נוסח שאול מופז ומרכז הליכוד ממנו כביכול ברחה עם אריק שרון. למרות כל זאת, שחיתות אינה רק פלילים או אורח חיים. יכולה להיות שחיתות אידיאולוגית וזו השחיתות של ציפי לבני. הדוגמא המובהקת ביותר לדעתי היא התנהלותה של לבני לאחר דו”ח וינוגרד הראשון.
מסקנות הדו”ח פורסמו תקופה קצרה יחסית לאחר המלחמה. הטראומה הייתה עדיין טרייה, המחאה הציבורית הייתה בעיצומה וכמובן שאחוזי התמיכה באולמרט היו בשפל. נמתחה ביקורת חריפה מאוד על תפקוד ראש הממשלה ואפילו נרמז על ביקורת קיצונית יותר שתפורט בדו”ח השני אשר יעסוק בעיקר בממשלה. לבני החליטה כי אולמרט כשל בתפקודו ואינו ראוי לכהן כראש ממשלה, אך מה שעשתה לאחר מכן הוא הצביעות, האופורטוניזם והשחיתות עליה אני מדבר. הצהרתה כי מן הראוי שאולמרט יתפטר לא מנעה ממנה להישאר ולתפקד כשרת החוץ. כלומר הוא צריך לעזוב, אבל אם לא אז גם היא נשארת. הוא לא יכול לשמש כראש ממשלה אבל היא יכולה לעבוד תחתיו ללא בעיה. לבני רצתה לזכות בנקודות וההערכה בציבור בתור מי שקוראת לשלטון תקין, אבל לא הסכימה לשלם את המחיר שהיא דרשה מאחרים.
באיזו קלות ועם איזו תנופה ציבורית הייתה יכולה לפרוש, להפיל את הממשלה ולהתמודד כמישהי בעלת עקרונות שלא מפחדת להסתכן ולא מעוניינת אך ורק לשמור על כסאה ומשרתה. היא לא עשתה את זה מכיוון שהיא ידעה שבסופו של דבר לא יעירכו את מי שפרש בשביל העקרונות, אלא את מי שאולי תהיה חתומה על איזה הסכם הפסקת אש בינלאומית עם טקס מצולם היטב. זה זכותה ואין בזה שום עברה, אבל גם לא יושר אישי.
בנוסף, אם בפוליטיקה נקייה עסקינן, חשוב לזכור שקדימה זה לא רק לבני. קדימה זה צחי הנגבי, חיים רמון, רוחמה אברהם אלי אפללו ועוד רבים וטובים. אין ספק, פוליטיקה גם חדשה וגם נקייה.

No comments: